Yazar "Bakan, Dilek" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaöğretim kurumlarında iş sağlığı ve güvenliği kültürünün değerlendirilmesi: eyyubiye ilçesi örneği(İstanbul Esenyurt Üniversitesi, 2020) Bakan, Dilek; Şahinoğlu, Alperenİş Sağlığı ve Güvenliği, sağlıklı ve güvenlikli bir çalışma ortamı oluşturmak için yapılan sistemli ve bilimsel çalışmalar bütünüdür. Çalışmaların devamlılık arz etmesi açısından iş güvenliği kültürünün önemi göz ardı edilemez Dünya Sağlık Örgütü (WHO) iş sağlığı ve güvenliğini; "bütün çalışanların toplumsal, ruhsal ve bedensel sağlık ve refahlarının en iyi düzeye yükseltilmesinin yanında, sürekliliğinin olması, örgüt imkanlarının, çalışanları kaza ve yaralanmalara sebebiyet verecek riskli durumların yok edilmesi, çalışanların kendilerine uygun işlere verilmesi ve nihayetinde çalışanların ruhsal ve bedensel ihtiyaçlarına göre bir ortamı oluşturulması" olarak tanımlamaktadır. Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim kurumlarında iş sağlığı ve güvenliğine dair düzenlemelerin yapılabilmesi, okul ortamının standardını, üretkenliğini yükseltecek, öğrenci ve öğretmenlerin daha sağlıklı ve düzenli ortamlarda eğitim ve öğrenme yaşantıları geçirebilmelerine yardımcı olmaktır. Çalışma ilişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa Eyyübiye İlçesinde bulunan; Mahmut İkbal Büyükkırcalı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ile Direkli Ayhan Şahenk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu okullardan rastgele seçilen 417 öğrenci oluşturmaktadır. 5'li likert tipi derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada, betimleyici ve karşılaştırmalı istatistiksel analiz yöntemleri uygulanmıştır. Hazırlanan anket SPSS 22.0 for Windows paket programında güvenirlik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada kullanılan anket verilerinin güvenilirliğini ölçmede Cronbach's Alpha yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre uygulama/laboratuvar derslerindeki materyaller kullanılırken güvenlik önlemlerine öncelik verildiği, uygulama alanlarında İş Sağlığı ve Güvenliğine yönelik uyarıcı işaretler bulunduğu ve uygulama derslerinde kullanılan kişisel koruyucu donanımların öğrenciler tarafından ayırt edilebildiği anlaşılmaktadır. Bununla birlikte, okulda yapılan İSG uygulamalarının yeterli olduğuna ve İş Sağlığı ve Güvenliğine yönelik uygulamaların yapıldığına ilişkin öğrenci kanaatleri nispeten yetersiz kalmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin %73 ile çoğunluğu İş Sağlığı ve Güvenliği kurallarını gerekli ve yararlı bulduklarını ifade etmiştir. Katılımcı öğrencilerin %39,9'u iş kazası, yangın vb. konularda okullarında tatbikat yapılmadığını veya yapıldıysa da tatbikat hakkında bilgilerin olmadığını belirtmektedir. Öğrencilerin yalnızca %33'ü ise, Türkiye'de ve dünyadaki iş kazası ve meslek hastalıkları sebebiyle gerçekleşen ölüm, yaralanma ve kalıcı hastalıklar hakkında detaylı bilgiye sahip olduğu görülmektedir. Okulda iş sağlığı ve güvenliği kültürünün oluşması için okul idarecilerinin, öğretmenlerin ve öğrencilerin güvenlik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Bunun için belirli gün ve haftalarda işlenmesi, okul idarecilerinin fiziksel ortamla ilgili önlemleri almaları, okulda güvenliğin gündem haline getirilmesi, eğitim çalışmalarıyla öğrencilerin de bilgilendirilmesi gerekmektedir