Yazar "Aydemir, Mustafa Emre" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe High gain ultrawide band vivaldi antenna design for mini/micro satellite synthetic aperture radar applications(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019) Hanbay, Emre; Aydemir, Mustafa EmreIn this paper, Vivaldi antenna array design with high gain and directivity, which works in ultra-wide band, is presented especially for Synthetic aperture radar applications in small surveillance satellites. The proposed antenna structure has been modified to improve the parameters that make up the radiation characteristic of an antenna, such as directivity, gain, return loss (S11), voltage standing wave ratio (VSWR), and antenna efficiency. Firstly, the design parameters of a single antenna element are optimized using Genetic Algorithms (GA). The optimized Vivaldi antenna structure in 4449 mm dimensions offers high antenna gain and return loss(S11)below-10 dB in X-band (8-12 GHz) and Ku-band (12-18 GHz) frequency range. As a substrate, Rogers Duroid 5880 with a 2.2 dielectric constant and 0.508 mm thickness, which can be easily found on the market and preferred at high frequencies, has been used. The antenna structure, which is optimized for use in high resolution synthetic aperture radar applications, is designed as a planar antenna array. The planar antenna array (44)is formed with 16 elements. The distance between the elements and the amplitude of current is optimized by GA in order to enhance antenna gain by minimizing side lobe levels (SLL) and the grating lobes in operating band width. In this way, the side lobe level below-20 dB, the average 18 dB gain during the operating frequency and the highest 19.4 dB antenna gain at 10 GHz have been obtained. The measurement and simulation results are in agreement and the proposed antenna has been proven to be suitable for high resolution SAR applications. © 2019 IEEE.Öğe Kalman Algoritması ile Düşük Maliyetli 6-DOF IMU'nun Pratik Bir Uygulaması(RDCONF, 2021) Oğuz, Abdullah Ersan; Aydemir, Mustafa EmreBu çalışmada, 6 Serbestlik Dereceli (DOF) Ataletsel Ölçüm Biriminin (IMU) Kalman Filtresi üzerinden uygulanması amaçlanmaktadır. Yüksek doğruluklu IMU birimleri, ilk uzay seyrüsefer uygulamalarından bu ana değin pratik kullanımda olmuştur. Günümüzde IMU'lara duyulan ihtiyaç hayatın her alanında yaygınlaşmıştır. IMU sensörleri çoğunlukla katı hal cihazlarıdır ve Mikro Elektromekanik Sistem (MEMS) teknolojileriyle üretilirler. Sensör gürültüsü ortadan kaldırılmalıdır. En popüler yöntem Kalman Filtresidir. Bu çalışmanın amacı, IMU kavramını daha iyi açıklamak ve nispeten karmaşık olan Kalman Filtrelemenin pratik bir uygulamasını yapmaktır. Bu çalışmada düşük maliyetli bir IMU MEMS sensörü seçilmiş ve hem tek hem de çok boyutlu çıktılar için Kalman Filtreleme uygulanmıştır. Adımlar, okuyucunun süreci daha iyi anlamasına yardımcı olmak için belirgin şekilde açıklanmıştır. Çalışma, gürültünün önemli olduğu diğer sensör sistemlerine kolaylıkla uyarlanabilir.Öğe Microstrip Patch Antenna Design for Military Satellite Communication(2020) Koçer, Mustafa; Aydemir, Mustafa EmreIn this paper, a broadband and high gain microstrip patch antenna was designed with a microstrip feeding technique to operate in the electromagnetic spectrum in the X-band in the frequency range of 7.2 - 8.4 GHz, which is allocated for use in military satellite communication. In this design, Rogers RT / duroid 5880 material with a thickness of 3.175mm, dielectric coefficient of 2.2 and tangent loss (tan ?) of 0.0009 was selected and simulated on the HFSS program. Since the antenna sizes calculated by numerical methods are difficult to adjust to operate in appropriate frequency ranges, the dimensions of the antenna designed using the genetic algorithm, which is a part of artificial intelligence optimization algorithms, have been optimized to work in the desired frequency ranges. According to the designed antenna simulation results, it operates in the frequency ranges of 7.06 - 8.41 GHz and the designed antenna has a bandwidth of approximately 1.35 GHz = 17.25%. At 7.825 GHz center frequency, the antenna's gain is approximately 7.2 dB. In order to increase the bandwidth of the designed antenna, a second antenna design was realized by optimizing the dimensions of the antenna covered with copper and microstrip feeding. The second antenna designed as a result of the changes made on the antenna operates in the frequency ranges of 6.74 - 9.69 GHz and the designed antenna has a bandwidth of approximately 2.95 GHz = 37.7%. At the central frequency of 7.825 GHz, the antenna's gain is approximately 6.63 dB.Öğe Performance of Multi-Service Telecommunication Systems Using the Architectural Concept of Future Networks(2023) Ibrahimov, Bayram Ganimatoglu; Isayev, Yalchin Sabiroglu; Aydemir, Mustafa EmreIn this study, the performance indicators of Multiservice Telecommunication Systems (MTS) based on Future Networks (FN) using Software- Defined Networking (SDN) technologies are analyzed. In SDN, the network management enables a dynamic and programmatically efficient network configuration to improve network performance and monitoring, thus making it more like cloud computing than traditional network management approach. Based on the study of MTS using the architectural concepts of Future networks, a mathematical model of SDN’s is proposed. Analytical expressions have been obtained that make it possible to evaluate the indicators of service quality, information security and fault tolerance of the system in the provision of multimedia servicesÖğe Soft Computing Approach to Design a Triple-Band Slotted Microstrip Patch Antenna(MDPI, 2022) Yigit, Mahmud Esad; Gunel, Gulay Oke; Aydemir, Mustafa Emre; Gunel, TayfunThe design process of antenna structures that meet up-to-date requirements takes a long time and brings a high computational load. In this paper, an approach based on Soft Computing (SC) techniques was used to shorten the design time and to achieve an antenna structure that yields performance characteristics as close as possible to the desired values. In order to obtain a microstrip patch antenna with the targeted characteristics and the best accuracy in a faster way, a Support Vector Machine (SVM)-based regression model was employed. A triple-band microstrip antenna with desired resonance frequencies and gain values was designed by using the Support Vector Regression (SVR) model by introducing multiple slots and arc-truncation to the patch antenna. Simulation results of the High-Frequency Structural Simulator (HFSS) and measurements of implementation of the designed antenna are given. Performance characteristics of the obtained antenna are also compared with those given in the literature, which have triple-band properties. In addition, the antenna was redesigned using the optimization tool in HFSS for comparison. The accuracy of the results and required time for design were compared for both the SVR model approach and the HFSS optimization tool.Öğe Triple resonance electromagnetic absorber for space applications(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019) Can, Kagan; Aydemir, Mustafa EmreIn this work we design a triple resonance electromagnetic absorber for space applications such as satellite communication, radar cross section reduction, space based radar antennas and satellite navigation systems. We achieved up to %97 absorbation at frequencies 8.8 GHz, 10.2 GHz and 11.2 GHz. We get 1 GHz band gap between these absorbation points. The design is working in both polarization. The design is simulated with CST (Computer Simulation Technique)computer based analysis tool. We get good results from this design and in the future we will realize the design physically and try to prove the correctness of computer based design. Triple resonance absorber can be used in satellite communication, radar cross section reduction, satellite navigation system and space based radar sytems. © 2019 IEEE.Öğe Yapay Potansiyel Alan ile Otonom Araçların Kavşak Geçiş Önceliğinin Belirlenmesi(RDCONF, 2021) Oğuz, Abdullah Ersan; Aydemir, Mustafa EmreOtonom Araç Sistemlerinin kullanımına yönelik çalışmalar gün geçtikçe artmaktadır. Otonom araçların arazi kullanımı denemelerinin yanında yaya ve insanlı araç trafiğinin de olduğu şehir içi trafiğinde kullanımına yönelik değişik yöntem ve uygulamar devam etmektedir. Otonom aracın karma trafik içerisinde, kendine ve diğer trafik unsurlarına zarar vermeden hareket edebilmesi çözüm bekleyen en önemli problemlerin başında gelmektedir. Yapılan çalışmalarda otonom aracın güvenli seyrüseferi için mantıksal karar vericiler ve pek çok kural tabanı oluşturulmakta ve sürücü davranışı modellenmeye çalışılmaktadır. Bu çalışma kapsamında potansiyel fonksiyonlar ile modellenmiş yol ve araçlardan oluşan kavşak yapısında hareket eden otonom araçların birlerine çarpmadan şerit takibi yaparak kavşak içerisinde geçiş öncelikleri oluşturması ve hedefledikleri noktaya güvenli şekilde ulaşmaları incelenmiştir. Çalışmanın amacı mantıksal karar verme karmaşık yapısını, oluşturulan yapay potansiye alan haritası ile sağlamaktır. Yapay potansiyel alan yaklaşımı otonom araç uygulamalarında yol planlaması, şerit takibi uygulamalarında başvurulan tekniklerden birisidir. Bu çalışma ile yapay potansiyel alan yaklaşımlı yol ve şerit ile kavşak içerisinde çarpışma ihtimali olan aracın hareketli(dinamik) engel olarak modellenmesi de birleştirilerek çözüm aranmıştır. Çalışma sonucunda görülmüştür ki mantıksal karar vericilerin kullanılmasının yerine, mantıksal kural tabanına uygun olarak hazırlanmış/optimize edilmiş yapay potansiyel alan kullanılması başarılı sonuçlar vermiştir. Çalışmada yapay potansiyel alan oluşturulması için harmonik ve gaussien fonksiyonların kullanımı ile istek dışı local minimaların oluşması engellenmiştir.